وبلاگ

کاربرد یخ خشک در افزایش سرعت سرد شدن آسفالت

کاربرد یخ خشک در سرد شدن آسفالت

آسفالت یک ماده ترکیبی است که از مخلوط کردن قیر و شن و ماسه ایجاد می شود. به عبارت دیگر آسفالت مخلوطی از مصالح سنگی مثل شن و ماسه و یک ماده چسبنده مثل قیر است. آسفالت موجود در جاده ها و خیابان ها ، سخت و محکم به نظر می رسد اما فرآیندهای سختی طی می شود تا آسفالت به این شکل دربیاید. ابتدا قیر آسفالت باید به اندازه ای گرم شود که به دمای مورد نظر برسد ، بعد از رسیدن قیر به دمای مورد نظر، آسفالت برای پخش شدن بر روی سطوح جاده ها و خیابان ها اماده می شود. دستگاه ها و ماشین آلات آسفالت کاری باید با اعمال فشار مناسب آسفالت را فشرده کنند تا به این ترتیب بتوان یه یک روکش آسفالتی بادوام دست پیدا کرد.

لزوم سرد کردن سریع آسفالت

در مورد میزان فشرده سازی قابل قبول و تراکم آسفالت، استانداردهایی وجود دارد. این استانداردها مانع تخریب آسفالت در طول زمان استفاده می شوند. جهت آزمایش آسفالتی که به تازگی در خیابان روکش شده است و هنوز داغ است، به قسمتی از آسفالت که سرد شده باشد مورد نیاز است. این در حالی است که اگر سرد شدن آسفالت زمان زیادی به طول بینجامد و نتیجه آزمایش مورد قبول نباشد، پیمانکار متحمل ضرر و زیان خواهد شد.

سرد کردن آسفالت به کمک یخ خشک

به همین منظور پیمانکارها جهت سرد کردن سریع آسفالت به منظور ارائه به آزمایشگاهها جهت انجام آزمایش های مربوطه، می توانند از یخ خشک استفاده کنند. توجه کنید که یخ خشک به هیچ وجه به طور مستقیم بر روی آسفالت گرم قرار داده نمی شود چون که در این صورت دمای بسیار سرد یخ خشک باعث وارد شدن شوک حرارتی به آسفالت می شود و این شوک حرارتی باعث ایجاد شکستگی های ریز بر روی آن خواهد شد. برای غلبه بر این مشکل معمولا از یخ معمولی کمک گرفته می شود. یخ معمولی را داخل یک کیسه پلاستیکی بین یخ خشک و آسفالت قرار می دهند.

 

جهت خرید یخ خشک از فروشگاه آنلاین ایران یخ خشک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *