وبلاگ

حفظ کیفیت مواد غذایی و داروها با یخ خشک

حفظ کیفیت مواد غذایی با یخ خشک

معمولا در نگهداری و ذخیره سازی دانه ها و سبزیجات به منظور کاشت در فصل مناسب، حفظ کیفیت آنها در طول دوره نگهداری برای کشاورزان بسیار مهم است. یخ خشک می تواند کیفیت دانه ها و سبزی ها را در طول دوره ذخیره و حتی در زمان حمل و نقل آنها حفظ کند.

برای حفظ طعم واقعی گوشت ماهی توصیه می شود ماهی قبل از استفاده منجمد باشد. بوسیله یخ خشک می توان ماهی را پس از صید در دمای 78- درجه سانتیگراد نگهداری کرد که در این شرایط گوشت ماهی تا 2 سال تازه خواهد ماند.

معمولا در هواپیماها جهت حفظ کیفیت مواد غذایی، از یخ خشک استفاده می شود. بدین منظور از جعبه های عایق یونولیت به همراه تکه های یخ خشک جهت نگهداری مواد غذایی استفاده می شود. یخ خشک علاوه بر حفظ کیفیت مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آنها هیچگونه رطوبتی از خود باقی نمی گذارد و موجب تغییر طعم و بوی مواد غذایی نیز نمی شود. البته دلیل دیگر استفاده از یخ خشک در هواپیما این است که معمولا هواپیماها به یخچال و فریزر مجهز نیستند.

 


یخ خشک در حمل و نفل زمینی مواد غذایی و داروها نیز مورد استفاده قرار می گیرد و این امکان را فراهم می سازد تا بدون نیاز به ماشین های یخچال دار که معمولا قیمت بالایی دارند، مواد غذایی، داروها و واکسن ها به صورت ایمن از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل شوند. بدین منظور بسته های یخ خشک را در کنار مواد غذایی و داروها درون یک جعبه عایق قرار می دهند. یکی از موارد استفاده یخ خشک در دوران کرونا، حمل و نقل واکسن کرونا از جمله واکسن کرونای فایزر  با استفاده از یخ خشک به نقاط مختلف دنیا بوده است. چون واکسن فایزر حتما باید در دمایی سردتر از 70- درجه سانتیگراد نگهداری شود.

در کارخانه های تولید ماست و شیر و و کره و …، لبنیات پس از تولید باید در دمای سرد نگهداری شوند. بدون استفاده از یخ خشک، بسیاری از محصولات لبنی پس از تولید فاسد می شدند و دیگر قابل استفاده نبودند.

جهت خرید یخ خشک از فروشگاه آنلاین ایران یخ خشک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *